anders in het leven staan

Alles over het leven met en na kanker. Praktische zaken als, kanker en werk, UWV, beperkingen als vermoeidheid, angst voor terugkeer van de kanker.

Moderators: kitty, Bergbaak17

kitty
Gebruiker

anders in het leven staan

Berichtdoor kitty » 29 jul 2017, 22:37

Nog even en ik heb de 5 jaar controle achter me. Dan ben ik officieel genezen? Misschien voor het protocol, maar zelf ervaar ik het niet zo. Het besef dat je zomaar ineens kanker kunt krijgen, of ook iets anders, blijft volgens mij nog wel een tijd in me en misschien gaat het ook wel nooit meer weg? En dat hoeft ook niet. Volgens mij kan ik er ondertussen prima mee leven. Misschien zelfs wel beter dan daarvoor? Dat weet ik niet zo goed. Het is al zo lang geleden nu, al kan ik het me allemaal nog steeds herinneren als de dag van gisteren. Ik ben er wel helemaal aan gewend geraakt. Wat mijn leven vooral anders maakt. Het besef dat het zomaar zo ineens zover kan zijn en ik nooit zal weten wanneer. Natuurlijk wist ik dat altijd al wel, maar nu voel ik dat ook, is het intenser geworden ofzo. En dat gevoel of besef, hoe je het ook maar noemen wilt, blijft dus. Daarom ontdekte ik voor mezelf dat het enige wat me hierbij helpt om mee te kunnen leven is leven voor dat moment. Niet bang zijn, maar gewoon die dingen doen, waardoor ik straks (wanneer dat dan ook zal zijn) terug kan kijken en kan zien dat ik tevreden kan terugkijken. Dat ik er van heb gemaakt wat ik kon. En dat zijn dan de dingen doen die ik belangrijk vind, die mij blij maken. Die goed voelen. En wat goed voelt voor mij is ook goed voor de ander. Want ik ben en blijf hoe dan ook een sociaal betrokken wezen.

Beheer
Beheerder

Re: anders in het leven staan

Berichtdoor Beheer » 30 jul 2017, 23:31

Wat mooi dat je dit met ons deelt Kitty!. Ik heb geen kanker gehad, maar wel een naar auto ongeluk, waar ik gelukkig weer helemaal van herstelde. Ik had toen ook zo een gevoel als jij beschrijft, maar het besef verdween na een tijd toch vanzelf. Ik denk wel dat het me misschien anders in het leven laat staan. Je hoort wel meer van mensen met kanker, dat ze meer kunnen genieten van kleine dingen bijvoorbeeld.
Beheerder van het forum.